Hanne Weisbjerg Thomassen

Hanne Weisbjerg Thomassen

Hanne Weisbjerg Thomassen, 35 år, uddannet sygeplejerske i 2010, specialeansvarlig intensiv sygeplejerske på intensiv/NISA Afdelingen på Regionshospitalet Silkeborg. Gift og to børn på seks og ni år.

Intensivsygeplejerske bliver bedre klædt på med master

Som intensivsygeplejerske oplever Hanne Weisbjerg Thomassen, at hun med Master i Neurorehabilitering får større ballast til at argumentere for sin indsats samt kompetencerne til at udvikle og facilitere neurorehabiliterende sygepleje og tværfagligt samarbejde.

Med sin funktion som specialeansvarlig på NISA-området - Neuro Intensiv Step-down med speciale i patienters udtrapning af respirator og rehabilitering efter hjerneskade - var det for sygeplejerske Hanne Weisbjerg Thomassen nærmest indlysende, at hendes faglighed ville kunne få et løft med masteruddannelsen i neurorehabilitering.

"Jeg vil gerne i højere grad kunne arbejde evidensbaseret og på den måde forbedre vores kliniske indsats i forhold til neurorehabilitering. Jeg har den toårige overbygning, intensiv specialuddannelse, som man forventes at tage, når man bliver ansat på en intensivafdeling. Men som sygeplejersker har vi en anden kompetenceprofil end ergo- og fysioterapeuter, så for mig var det relevant at specialisere mig i neurorehabilitering og løfte mine kompetencer på det område", fortæller Hanne Weisbjerg Thomassen.

God balance mellem studie og job

Hanne Weisbjerg Thomassen har, hvad hun kalder en ”fin ordning” med sin arbejdsplads, der betaler for selve masteruddannelsen, med tjenestefri med løn på undervisningsdage, mens transport og materialer er for egen regning. Ordningen, der giver hende fri efter ECTS-point til studiedage, dækker foreløbigt hendes tidsforbrug på studiet fint.

"Indtil nu har der været en fin balance mellem arbejde, uddannelse og fritid. Jeg prioriterer selvfølgelig, hvad jeg bruger min fritid på, for ellers ville det ikke fungere i forhold til aftenvagter. Dem har jeg til gengæld taget flere af, for så kan jeg studere om formiddagen, når familien ikke er hjemme". 

Hun oplever, at der fra universitetets side er en realistisk forventning til, hvor meget man som masterstuderende kan overkomme med fuldtidsjob og skiftende arbejdstider ved siden af, og at pensum er af et realistisk omfang.

"Selv eksamenerne er overraskende behagelige. Også der bliver vi mødt med realistiske forventninger".

Essentiel sparring med undervisere og medstuderende

Efter et års fjernundervisning på grund af corona mødte Hanne Weisbjerg Thomassen først sin medstuderende fysisk i begyndelse af uddannelsens tredje semester.

"Alligevel var det, som om vi allerede kendte hinanden rigtig godt, fordi vi havde tilbragt så meget tid sammen med virtuel undervisning, møder og gruppearbejder. Vi er en rigtig behagelig blanding af faggrupper, der er gode til at give hinanden plads i de faglige diskussioner. Vi er et godt hold, og vi er alle optaget af det samme".

Det er især gruppearbejdet på uddannelsen, der giver intensivsygeplejersken den essentielle sparring.

"Ind i mellem mangler jeg i mit daglige arbejde nogle at sparre med, så det er alfa og omega, at uddannelsen vægter gruppearbejde og gruppeopgaver så højt. Det er virkeligt givende for mig. Af samme grund ville jeg ønske, at flere sygeplejersker tog masteruddannelsen i neurorehabilitering".

Evidensbaseret behandling der kan bruges i det daglige arbejde

Hanne Weisbjerg Thomassen siger, at hun tager masteruddannelse for sin egen og sin faglige udviklings skyld.

"Jeg elsker at gå i skole og lære nyt, så for mig er processen helt fantastisk. I dag kan jeg i højere grad argumentere for en bestemt behandling eller indsats med større faglig vægt og på baggrund af evidens. Og så kan jeg ikke mindst bedre søge og vurdere ny viden og omsætte den i praksis".

"Det var en kollega, der fik øje på uddannelsen, og jeg har længe drømt om en akademisk overbygning. Så det var blot et spørgsmål om at få den finansieret, og heldigvis passer uddannelsen fint ind i konteksten på min afdeling".

Og det har den fortsat vist sig at gøre efter de første fire kurser af uddannelsen, der alle er afsluttet med eksamener.

"Jeg er meget positivt overrasket over, hvor god mening uddannelsen giver i forhold til min faglighed og mit arbejde. Jeg har fået nogle rigtigt gode redskaber, jeg kan implementere direkte i mit daglige arbejde".

Den større indsigt i neurorehabilitering har også givet Hanne Weisbjerg Thomassen en forståelse af, hvad der er vigtigt at bringe ind i rehabiliteringsindsatsen - samt en væsentlig ”sidegevinst”:

"Mit udgangspunkt for det tværfaglige samarbejde er blevet styrket. Jeg kan argumentere for den sygeplejefaglige vinkel og sammen med terapeuterne udarbejde gode planer for patienternes neurorehabilitering".

På rette speciale-hylde

Hanne Weisbjerg Thomassen plan med masterstudiet er at bruge sine nyvundne kompetencer i sin specialeansvarlige funktion på hospitalets intensivafdeling.

"Jeg er med mit speciale havnet på rette hylde, så min plan er fortsat at have en forankring i praksis og fortsætte med at være med til at udvikle specialet. Jeg har valgt at fordybe mig i neurorehabiliteringen og fokusere mere på den end på den højintensive del af intensivsygeplejen".

Interview fra december 2021.

Nyhedsbrev tilmelding

Tilmeld dig og få nyt om kursusdatoer, ansøgningsfrister og andre relaterede nyheder for Master i Neurorehabilitering.