Peter Vögele

Peter Vögele

Peter Vögele, 50 år, uddannet ergoterapeut i 1996 i Tyskland og kom i 2002 til Danmark, hvor han først arbejdede med apopleksipatienter på Hvidovre Hospital og siden 2008 som udviklingsergoterapeut på Rigshospitalet Glostrup, hvor han er ansvarlig for 20 ergoterapeuters faglige udvikling.

Jeg er blevet klart skarpere

Peter Vögele har allerede i en årrække specialiseret sig inden for neurorehabilitering. Alligevel føler ergoterapeuten sig i kraft af masterstudiet i dag endnu bedre rustet, hvad teoretisk ballast, implementering og omsætning til praksis angår.

Peter Vögele havde i nogle år ledt efter en videreuddannelse, der kunne understøtte hans arbejde som udviklingsergoterapeut på Rigshospitalet Glostrup med ansvar for 20 ergoterapeuters faglige udvikling. Det betyder, at han bruger halvdelen af sin arbejdstid på at afsøge muligheder og iværksætte initiativer til kollegernes faglige udvikling, primært som en del af dagligdagen på hospitalet. Den anden halvdel af sin arbejdstid arbejder han som ergoterapeut i klinisk praksis.

Han afsøgte uddannelser, der ikke var specifikke nok, og kunne også have taget en kandidatuddannelse i ergoterapi, som dog var for teoretisk til hans behov. Men via sit engagement i Ergoterapeutforeningen, hvor han er formand for Ergoterapifagligt Selskab for Neurorehabilitering, fik han kendskab til Master i Neurorehabilitering og fik straks tilsagn fra sin arbejdsgiver om at kunne deltage på det første hold, der begyndte i september 2020.

"Blev mit job slået op i dag, ville kravet til ansøgerne være en akademisk baggrund. Men jeg havde nu taget masteruddannelsen alligevel", siger Peter Vögele.

Et spørgsmål om organisering

Peter Vögele får halvdelen af sin master betalt af sin arbejdsgiver, mens han har fri på studiedage. Tiden til lektier, opgaver og eksamensforberedelse må han finde uden for arbejdstid.

Han havde håbet på mere studiemiljø på masteruddannelsen, men da coronapandemien spændte ben, mødte han først sine medstuderende fysisk, da første halvdel af studiet var forløbet virtuelt.

"Men derudover har det klart levet op til mine forventninger. Jeg har fået den kombination af teori og praksis, jeg søgte. Styrken ligger i tværfagligheden mellem os studerende på holdet, og at man kan studere ved siden af sit arbejde".

God relation til den daglige praksis

For Peter Vögele har de fleste opgaver, delopgaver og eksamener haft god relation til hans daglige praksis.

"Jeg har kunnet vælge kurser og emner med relevans for min egen praksis. Vel er det tungt at sætte sig ned og læse sig systematisk gennem pensum, men jeg er heldigvis vant til at læse videnskabelige artikler. Det kræver tid og energi, men det faglige niveau er efter min mening passende. Stoffet kræver noget erfaring fra klinisk praksis, men det er jo også netop et krav for at kunne blive optaget på uddannelsen".

At læse ved siden af sit fuldtidsjob er ifølge ergoterapeuten et spørgsmål om organisering og prioritering. Og det var mere lige til under coronanedlukningen, da der alligevel ikke var mange sociale arrangementer eller aftaler, der kunne friste.

"Selvfølgelig er der perioder, hvor det fylder mere i ens fritid end andre, men det var jo et vilkår, jeg kendte, før vi gik i gang".

Direkte brugbar viden

Indtil nu har masteruddannelsen haft god relevans for Peter Vögeles daglige arbejde, og han har allerede direkte fordele af flere elementer fra uddannelsens kurser og moduler.

"Jeg er i løbet af studiet blevet væsentligt skarpere på hjernens funktioner, hvad der sker med den, når den kommer til skade, og hvordan den rehabiliterende indsats virker. Det kan jeg helt konkret bruge i min praksis", forklarer han.

"Dertil kommer redskaberne til, hvordan viden omsættes til praksis, som er meget væsentligt for mit arbejde i dag. Og så er jeg i det hele taget blevet endnu skarpere til at læse videnskabelige artikler og forstå, hvad de faktisk indeholder".

Han har været særligt glad for kurset i neurobiologi, men kunne godt tænke sig endnu mere om de kognitive funktioners betydning frem for den rent motoriske.

"Man kan generelt mærke, at underviserne gør sig umage, også med at invitere dygtige danske oplægsholdere og internationale eksperter med ind i uddannelsen".

Inspireret af mennesker, der ser tingene med andre briller

Hans masterhold har en overvægt af terapeuter, men stadig en god dynamik.

"Det er en stor styrke at blive inspireret af mennesker, der ser tingene med andre briller end en selv. Vi fungerer rigtig godt sammen, også fagligt, og samarbejdet i grupperne er præget af stor ansvarlighed. Og så har vi det grundlæggende sjovt sammen. Alle er motiverede, for alle har søgt om at blive optaget på studiet. Man har fornemmelsen af at være udvalgt, og det bliver tydeligvis værdsat".

Peter Vögele har ikke en færdig plan for, hvad han skal bruge masteruddannelsen til, og han betragter muligheden for at tage den som arbejdsfastholdelse.

"Udbyttet bliver, at jeg vil kunne bestride mit job endnu bedre til gavn for både min arbejdsplads og mig selv. Jeg skal fortsætte med det, jeg allerede gør, nemlig at sikre læring i et praksisfællesskab. Det er også en del af det, jeg bliver bedre til på masteren". 

Interview fra december 2021.

Nyhedsbrev tilmelding

Tilmeld dig og få nyt om kursusdatoer, ansøgningsfrister og andre relaterede nyheder for Master i Neurorehabilitering.