Kimmie Westh Svendsen
Kimmie Westh Svendsen, 34 år, uddannet fysioterapeut i 2011, ansat i Elsass Fondens praksis- og innovationsafdeling i Charlottenlund. Har en partner og bor alene.
Ny viden kan bruges direkte på jobbet
Kimmie Westh Svendsen har på Master i Neurorehabilitering fået den teoretiske ballast, hun søgte, og kan implementere det meste i sin daglige praksis. Især litteraturen kan være drøj at komme igennem, men har gjort fysioterapeuten bedre og mere velovervejet i sin praksis.
De seneste fire år har fysioterapeut Kimmie Westh Svendsen arbejdet med træning af børn og voksne med cerebral parese i Elsass Fonden, der sammen med Københavns Universitet har udviklet masteruddannelsen i neurorehabilitering.
- Jeg er i løbet af årene som fysioterapeut blevet stadig mere motiveret for at få et mere videnskabeligt funderet, teoretisk grundlag for min praksis. Jeg er god som praktikeren på gulvet, men da jeg også underviser fagfæller og studerende på fysioterapeutuddannelsen, synes jeg, det er passende at få en større faglig og teoretisk ballast, fortæller Kimmie Westh Svendsen.
Hun kunne have valgt en kandidatuddannelse, men den er efter hendes vurdering mere forskningsrettet.
- Masteruddannelsen er mere rettet mod det praksisnære, altså at man kan bruge sin nye viden i sit arbejde efterfølgende. Det tiltaler mig. Og så foretrækker jeg at kunne arbejde ved siden af studiet fremfor et fuldtidsstudie på SU.
Hendes arbejdsgiver betaler uddannelsen, og der er ikke aftalt nærmere om tidsforbruget.
- Jeg tilrettelægger i vid udtrækning selv mit arbejde, og da undervisningen ligger om aftenen og i weekenderne, går det ikke ud over min arbejdstid. Noget af det, jeg beskæftiger mig med på masteruddannelsen, kunne lige så godt være noget, jeg lavede i forbindelse med mit job, så grænserne mellem studie og job er ret flydende. Jeg får også nogle dage fri op til den afsluttende masteropgave.
Gode aha-oplevelser
Godt halvvejs gennem masterstudiet synes Kimmie Westh Svendsen, at det lever fint op til hendes forventninger.
- Jeg forventede at få en større baggrundsviden og mere viden om neurobiologi og hjernens funktion, og det har jeg fået. Studiet er godt bygget op, og vi lagde ud med evidens- og litteratursøgning. På min arbejdsplads fodrer forskningsafdelingen os med relevant litteratur, men det er godt også selv at kunne søge og være kritisk i forhold til litteraturen på området. Og neurobiologi var et svært kursus, så det var rigtig godt, at det blev fulgt op med et modul om at omsætte viden til praksis.
Det gav Kimmie Westh Svendsen ”nogle gode aha-oplevelser”.
- Vi tog blandt andet udgangspunkt i nogle cases fra vores hverdag, som førte til, at jeg tilrettelagde træningen af mine patienter anderledes. Jeg kunne se, hvordan jeg faktisk fik noget direkte ud af min teoretiske viden fra kurset i neurobiologi, og jeg kan nu bedre forklare, hvorfor jeg griber træningen med mennesker med cerebral parese an, som jeg gør.
Implementering af ny viden er kompleks
Det nyligt overståede kursus i implementering har i Kimmie Westh Svendsens øjne gjort baggrundsforståelsen endnu vigtigere.
- Jeg har fået øjnene op for, at implementering er mere komplekst end som så. Man kan ikke bare smide en videnskabelig artikel ud blandt sine kolleger og forvente, at indholdet bliver brugt - eller at det bare kan omsættes direkte til praksis. Ændret praksis handler om at dele en viden, der giver mening.
Indtil nu giver masterstudiet i neurorehabilitering mening for Kimmie Westh Svendsen.
- Ud over at blive mere funderet i viden og evidens i det jeg gør, taler om og underviser i, har det givet mig mod på at arbejde mere kvalificeret med de mange, der har smerter i forbindelse med cerebral parese. Det skal min masteropgave måske handle om. Så kunne jeg efterfølgende arbejde mere struktureret med den gruppe ved at afprøve nogle projekter eller interventioner.
Hårdt, men det hele værd
Der har været kurser på studiet, hvor Kimmie Westh Svendsen har oplevet at få et større udbytte, end hun havde forventet. Og der har været perioder, hvor det har været hårdere end ventet, især litteraturen har ind imellem været svær. Dertil har det ind imellem også været en udfordring, hvornår litteraturen blev frigivet, i forhold til planlægningen af studie-, arbejds- og fritid.
- I betragtning af, at vi er det første hold, der gennemfører uddannelsen, har underviserne efter evalueringerne af hvert kursus været gode til at rette pensum til, så det i omfang passer bedre til kurserne. Eksamenerne har været fine og relevante i forhold til indholdet af det forudgående modul. Indtil nu har det haft fin relevans for min dagligdag.
For Kimmie Westh Svendsen var det held i uheld, at uddannelsens første halvdel var præget af corona-nedlukninger og fjernstudier over nettet, for hun plejer ellers at bruge megen tid på koncerter og festivaler.
- Jeg var gennem kolleger forberedt på arbejdsbelastningen ved at tage en masteruddannelse. Men det giver jo god mening, når man først kæmper sig igennem.
Selv om en hel fredag eller lørdag er lang på Zoom, har undervisningen på distancen fungeret udmærket, også fordi de studerende kommer fra hele landet.
- Det var fedt efter et år at møde folk i virkeligheden, selv om vi allerede følte, at vi kendte hinanden. Vi er et forholdsvist homogent hold med mange terapeuter, fordi rehabilitering nok appellerer mest til os som faggrupper. Jeg kan godt forestille mig, at det ville være fedt med en endnu bredere sammensætning, for eksempel flere sygeplejersker, der er gode til at indtage rehabiliteringstankegangen.
Netværket på uddannelsen er det bedste
Det mest udfordrende for Kimmie Westh Svendsen har været at skulle lære at læse lektier igen, for det er 10 år siden, hun sidst sad på skolebænken.
- Det er det helt lavpraktiske med at sætte tiden af, sætte mig ned og indlære noget, jeg ikke på forhånd kender. Det er samtidig også det fede og spændende. Men hele kursusdage er lange, når man er vant til at foretage sig noget fysisk og bruge sin krop.
Det bedste er til gengæld de medstuderende og det netværk, det har givet Kimmie Westh Svendsen.
- Jeg har fået en bredere forståelse af, hvad de andre laver og de steder, de arbejder. Og så er min egen praksis blevet bedre og mere velovervejet.
Interview fra december 2021.
Nyhedsbrev tilmelding
Tilmeld dig og få nyt om kursusdatoer, ansøgningsfrister og andre relaterede nyheder for Master i Neurorehabilitering.