Nicki Møller Larsen
Nicki Møller Larsen, 44 år, uddannet fysioterapeut i 2006, selvstændig med klinikken NeuroRehab i Aalborg, hvor han genoptræner mennesker med primært senhjerneskader og rygmarvsskader. Mangeårig håndbold- og ishockeyspiller og på 14. år formand for Aalborg HK. Fraskilt med to døtre på 12 og 14 år.
Livet er en lang læring
Nicki Møller Larsen suger ny viden til sig, hvor han kan, og er i løbet af sit masterstudie blevet endnu bedre til at forklare skadernes betydning og sin træning over for sin klienter. For den privatpraktiserende fysioterapeut er netværk og tæt samarbejde med andre specialister afgørende, så han håber, at flere faggrupper også vil tage masteruddannelsen i neurorehabilitering.
Nicki Møller Larsen ser hver dag fire-fem klienter med senhjerneskader, rygmarvsskader, skader efter blodpropper eller anden sygdom i hjernen i sin klinik, som han åbnede for tre år siden. Før da var han i 12 år ansat ved Region Nordjyllands Neuroenhed Nord i Brønderslev, så hele hans karriere som fysioterapeut har handlet om neurorehabilitering.
"Livet er jo en lang læring. Jeg stræber efter altid at være opdateret inden for den nyeste viden på området og brænder for mine klienter og for at undervise og udvikle faget. Det har masteruddannelsen helt klart bidraget til", siger Nicki Møller Larsen, der også underviser fagfæller i sit speciale og fungerer som ekstern konsulent på et genoptræningstilbud i en nordjysk kommune.
"For mig handler studiet også om at udvide mit netværk, for neurorehabilitering er jo en niche inden for fysioterapien".
Han følger derfor også med i de faglige selskaber under Danske Fysioterapeuter og suger i det hele taget faglig viden til sig, hvor han kan.
"Kurserne på masteruddannelsen har foreløbigt overvejende været meget brugbare. Enkelte kunne måske dog godt optimeres. Det var en god begyndelse af lægge ud med metode og teori, så vi fik værktøjerne til at forstå videnskabelige artikler, der ellers godt kan ligge langt fra praksis, men metodekurset var en godt til at gå i gang med resten, mener Nicki Møller Larsen, der har haft stort udbytte af læren om hjernes funktion og betydning".
"Vi har læst utroligt mange videnskabelige artikler på engelsk og har lært at uddrage essensen. Jeg er klart blevet opdateret med den nyeste viden".
Netværk og andre faggrupper
Implementeringskurset lå lidt langt fra Nicki Møller Larsens hverdag, men andet har han kunnet inddrage direkte i sit daglige arbejde.
"Jeg bruger megen tid på at forklare mine klienter, hvad deres individuelle skader betyder og hvorfor, og det er jeg klart blevet bedre til gennem masteruddannelsen. Jeg prøver, ud fra den evidens jeg møder, at forbedre min praksis, og hos mig kan jeg se, at for eksempel kredsløbstræning og forbedring af konditionen har en generel gavnlig effekt blandt mine klienter".
Han taler også med sine klienter om de psykiske implikationer af deres skader og har derfor en neuropsykolog knyttet til sin klinik, lige som han samarbejder med en talepædagog og andre specialfaggrupper, hvis han ikke henviser til Hjernesagen og Hjerneskadeforeningen.
"Noget af det mest positive ved studiet er at møde andre faggrupper og få andre input til, hvordan man også kan gøre tingene. Den større og mere opdaterede viden, jeg får om hjernen og dens opbygning, har givetvis også positiv betydning for mine muligheder for at opbygge og udvide min praksis", vurderer Nicki Møller Larsen.
"Vi er et godt hold, der har nogle gode faglige diskussioner undervejs. Det er både en styrke og en svaghed, at vi er mange terapeuter, for selv om vi indbyrdes er meget forskelligt specialiserede, så er vi ind imellem måske en lidt for homogen gruppe. Jeg kan se på min egen praksis, at det er nødvendigt at inddrage andre faggrupper og specialister, så jeg håber, at uddannelsen også bliver udbredt blandt for eksempel talepædagoger og neuropsykologer".
Har været det hele værd
Nicki Møller Larsen har overordnet være ganske tilfreds med den online-undervisning, der på grund af coronanedlukning har præget den første del af hans masterstudie, og er for eksempel godt tilfreds med, at eksamen kunne klares virtuelt frem for at skulle til København for de 20 minutter, den tog.
Økonomisk hænger hans betaling for deltagelsen i studiet sammen med to legater, så den største investering er for Nicki Møller Larsen tiden. Men det er absolut det hele værd, også selv om der i perioder har været ”tryk på”.
Hans plan med masteruddannelsen er, at hans praksis vokser, så han kan ansætte flere medarbejdere og selv dykke mere ned i sit speciale og undervise endnu mere.
"Det giver en god afveksling i hverdagen både at udøve sit fag praktisk og undervise. For mig er det enormt spændende at være med til at dygtiggøre andre. Det føler jeg mig bedre klædt på til med den viden, jeg har tilegnet mig. Den gør, at jeg kan stå endnu skarpere, når jeg er ude at undervise i for eksempel kommuner - du skal jo helst vide mere end dem, du underviser".
Når masteruddannelsen er i hus, vil han fortsætte med at tage relevante kurser og følge med i de nye retningslinjer, der løbende kommer for hans felt. Og så vil han gerne deltage i panelet af tidligere studerende og ad den vej fortsat være med til at påvirke uddannelsen.
Interview fra december 2021.
Nyhedsbrev tilmelding
Tilmeld dig og få nyt om kursusdatoer, ansøgningsfrister og andre relaterede nyheder for Master i Neurorehabilitering.